Friday, July 24, 2015

Mana Satu Sikap Anda?

Ada 3 jenis sikap manusia di dalam diri kita dan di sekeliling kita yang perlu kita kenal pasti:-

1. Sikap “Hero” - Mereka proaktif, mereka menimbangkan sesetiap perkara dengan ilmu dan iman kemudian fokus untuk bertindak untuk capai matlamat mereka. Mereka percaya bahawa diri mereka bertanggungjawab dengan setiap tindakan mereka selain dari yakin dengan doa dan kuasaNya. Mereka kurangkan fokus kepada masalah tetapi fokus cari jalan penyelesaian. Mereka bersedia melakukan apa sahaja yang perlu untuk capai matlamat mereka. 

2. Sikap "Biawak" - Ada kisah kenapa kita namakan sikap "biawak", di mana biawak suka makan bangkai. Sikap biawak adalah sikap mereka yang masanya sangat banyak fokus kepada masalah, alasan, negatif, prasangka buruk, salahkan orang lain dan tidak bertanggungjawab. Manusia yang suka mengumpat dan bercakap buruk di belakang orang lain dikatakan manusia yang suka makan bangkai atau makan daging saudara mereka sendiri, jadi ada persamaan dengan kebiasaan biawak. 

3. Sikap "Siput Babi" - Ada sebab kenapa dipanggil sikap "Siput Babi". Saya selalu kongsikan satu lawak jenaka di dalam seminar saya tentang Siput Babi. Saya selalu bertanya kenapa Siput Babi bergerak perlahan? Saya jawab, sebab Siput Babi keliru (confuse) samada dia Siput atau Babi. Dek sebab asyik fikir dan keliru sepanjang hayat dia samada dia siput atau babi, maka bergeraklah dia dengan perlahan-lahan. Ini gurau sahaja! Gurau pun tak boleh? Mende entah! Jangan jadi umpama Siput Babi. Sikap mereka yang umpama siput babi ni, mereka ni bijak, pandai, CGPA mungkin bagus, tahu segala perkara dalam dunia tetapi tidak berani bertindak! Tidak berani ke hadapan untuk lead sesuatu perubahan atau perkara. Mereka pilih jadi pengikut dan ikut bodoh-bodoh walaupun yang diikutnya itu mungkin bukan pandai sangat atau betul sangat... Pernah jumpa orang macam tu? 

Jadi, ini adalah 3 sikap asas karektor yang ada pada ramai manusia samada pada diri kita atau pada orang sekeliling kita. Anda rasa anda banyak sikap yang mana?


Dr Hj Azizan Osman
Jurulatih Kejayaan & Pakar Pemasaran No.1 Asia

----------------------------------------
Sms/whatsapp NAMA & LOKASI ke 0126656874 untuk SOLUTION bagi masalah financial anda!!

No comments:

Post a Comment