Sales adalah aktiviti transaksi atau pertukaran sesuatu untuk sesuatu.
Dalam bisnes, aktiviti sales berlaku apabila:
1) Pelanggan bagi duit kepada pemilik bisnes.
2) Pemilik bisnes bagi produk kepada pelanggan.
Untuk tingkatkan sales dengan mudah, perkara utama adalah memahami strategi conversion.
Conversion bermaksud:
1) Apabila 10 pelanggan datang ke kedai Facebook, berapa ramai yang akan buat pembelian?
2) Apabila 100 pelanggan masuk ke laman web, berapa ramai yang akan beli produk?
Bisnes-bisnes yang buat banyak duit fokusnya pada conversion. Dengan membaiki conversion, peluang mereka untuk close deal atau hasilkan jualan lebih tinggi.
Contoh-contoh strategi conversion adalah seperti berikut:
Logo Sosial
Logo sosial adalah logo yang dapat musnahkan ketakutan dalam diri pelanggan untuk beli produk.
Kajian membuktikan, apabila ada logo sosial yang ditampal dalam laman web, Facebook, blog dan sebagainya, keputusan pelanggan untuk membeli jadi lebih cepat.
Bahkan, pelanggan akan rasa selamat.
Contoh logo sosial adalah:
1) Jika kita menjual produk kesihatan atau kecantikan, kita boleh tampal logo KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia).
2) Jika kita menjual produk tudung, baju dan sebagainya, kita boleh tampal logo Poslaju.
3) Jika kita menjual servis fotografi, kita boleh gunakan logo jenama kamera yang kita guna (Nikon, Canon dan sebagainya).
Logo-logo sosial ini yang akan menambah keyakinan pelanggan dari sudut visual.
Logo Syarikat Penerbitan
Sekiranya produk kita pernah muncul dalam media-media atau penerbitan seperti:
1) Rancangan televisyen.
2) Majalah.
3) Akhbar.
… Maka kita boleh gunakan logo-logo mereka untuk ditampalkan dalam kedai online.
Berdasarkan kajian daripada pakar-pakar bisnes, logo-logo penerbitan ini sesuai diletakkan pada butang tindakan (Call-to-action).
Iaitu pada bahagian sebelum pelanggan klik "Beli Sekarang."
Letakkan logo syarikat penerbitan sebelum butang ini.