Monday, September 23, 2013

Haramkah Bisnes Kereta Sewa Haram?

Haramkah Bisnes Kereta Sewa Haram?
Jadi kamu mencadangkan saya terlibat dalam bisnes kereta sewa secara haram? soal Abu lagi. Tidak juga, terpulang kepada kamu. Saya telah menerangkan kategori-kategori perniagaan ini, dan terpulang kepada kamu untuk memilih kategori mana yang sesuai jawab saya dengan tenang. Bukankah duit kutipan sewa nanti adalah haram, kerana kita berniaga secara haram? Tanya Abu lagi. Saya bukan pakar agama, dan saya tidak berani mengeluarkan fatwa, tetapi saya teringat kata-kata rakan usahawan kereta sewa di Langkawi yang membuat bisnes kereta sewa secara haram. Katanya kamu boleh mengatakan bisnes saya haram, tetapi pada saya, selagi saya tidak menipu orang dan melanggar hukum agama, maka saya mengganggap hasil perniagaan saya adalah halal. Sekiranya saya di saman, saya akan menganggap ianya adalah cukai kepada kerajaan. Abu terdiam mendengar penjelasan saya. Saya berharap dia sudah mendapat gambaran perniagaan dalam kategori manakah yang akan menjadi pilihan hatinya.
Betul tu apa yang tuan Wahi katakan..kalau hendak diikutkan hukum halal haram bisnes kita ni, banyak lagi kes-kes di luar sana yang lebih dahsyat kita dengar. Selagi kita tak menipu orang sudah la..kereta-kereta saya pun bukannya semua ada permit. 30% sahaja ada permit, yang lain semua tiada permit…tak tahan membayar insurannya komen seorang ahli kelab usahawan kereta sewa.
petikan dari www.wahiabdrashid.com 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Assalamualaikum & Salam Sejahtera !!

Berminat untuk mencari duit lebih yang lumayan setiap bulan?

Kami membuka permohonan kepada sesiapa yang berminat untuk menjadi rakan Joint Venture (JV) dengan kami untuk kereta sewa.Anda boleh tanya di thread nie atau hubungi saya di talian 012-6656874 (sms/call/whatsapp/we chat/viber/kakaotalk)

PACKAGE A

- Provide document untuk keluarkan kereta baru.
- Loan 9 tahun.
- Kontrak dengan company 5 tahun.
- Selepas 5 tahun, 1/3 hasil jualan kereta diberi kepada JV.

Profit Sharing (Monthly)
Viva (A)
RM150
Saga FLX (A)
RM200
Myvi (A)
RM220
Persona (A)
RM250
Alza (A)
RM270

Tanggungan Company
- Saman
- Accident
- Maintenance
- Road Tax & Insurance
- Down Payment kereta
- Bank Loan monthly payment

Contoh :- Persona
RM250 X 6 buah= RM1,500/sebulan
RM1,500 X 12 Bulan= RM18,000
RM18,000 X5 Tahun = RM90,000

PACKAGE B

- Provide kereta / document untuk keluarkan kereta baru
- Kontrak minimum 1 tahun

Profit Sharing (Monthly)
Viva (A)
RM850
Saga FLX (A)
RM900
Myvi (A)
RM1,OO0
Persona (A)
RM1,200
Alza (A)
RM1,300

Tanggungan Company
- Saman
- Accident

Tanggungan Owner
- Maintenance
- Down Payment kereta
- Road Tax & Insurance
- Bank Loan Monthly payment

Sebarang pertanyaan dan keterangan lebih lanjut, boleh tanya di thread nie hubungi saya di talian 012-6656874 (sms/call/whatsapp/we chat/viber/kakaotalk)

TQ....
Keyword carian kami: - 

usahawan kereta sewa l usahawan-kereta-sewa-blogspot l http://usahawan-kereta-sewa-blogspot l Kelab usahawan kereta sewa l bisnes kereta sewa untuk l bisnes kereta sewa l 
 bisnes kereta sewa untung l bisnes kereta sewa carigold 






No comments:

Post a Comment