Monday, September 2, 2013

[Sedarlah Yang Krisis Ekonomi & Kewangan Yang Melanda]


  • [Sedarlah Yang Krisis Ekonomi & Kewangan Yang Melanda]

    Salam sayang buat semua! Wow! Penuh newsfeed saya tentang harga minyak petrol RON95 naik termasuk minyak lintah katanya.....:)p

    Saya sebenarnya tidak bersetuju di atas cara & gaya ianya dinaikkan kerana ia agak "mengelirukan" dan tiba-tiba apatah lagi selepas menyambut hari kemerdekaan sabtu lalu.

    Dari segi kenaikan minyak, ia sebenarnya memberikan kesan domino bukan hanya secara langsung kepada pengguna minyak Ron95, tetapi ia bakal "diterjemahkan" kos kenaikan tersebut kepada kos pengangkutan barang yang akan memberikan kesan kos kenaikan harga barang pengguna dan hampir semua jenis barang walaupun ianya diangkut menggunakan sampan.

    Mungkin ramai tidak perasan tentang kejatuhan pasaran saham New York serta lemahnya matawang kita dibandingkan dengan US dollar serta matawang utama dunia sejak beberapa minggu ini. Apa maksudnya? Maksudnya ialah kos kerajaan menanggung subsidi minyak serta kos yang melibatkan tukaran matawang telah meningkat sejak beberapa bulan ini.

    Apa yang saya ingin ingatkan adalah, jangan buang masa mengeluh atau mencarut kerana itu semua tidak akan menyelesaikan masalah kos kenaikan harga barang yang sedang menjelang. Fahami sistem ekonomi kapitalis & inflasi, tidak pernah dalam sejarah harga barang akan semakin turun, tidak pernah dalam sejarah harga rumah akan semakin turun, tidak pernah kos sara hidup akan menurun, itu sistem ekonomi yang telah wujud. Dan jangan buang masa buat masa ini untuk merubah sistem ekonomi dunia. Apa yang kita perlu buat? Seperti apa yang saya selalu katakan "berbuih-buih" mulut di dalam kelas saya, jangan buang masa untuk ubah sistem ekonomi dunia tetapi perbaiki sistem ekonomi dan tingkatan kewangan dalam keluarga kita. Bagaimana? Mulalah melihat semua perbelanjaan yang ada dan serta merta "cut-off" atau kurangkan kos perkara yang tidak perlu atau membazir. Misi kita ada 3 - 1. Kurangkan kos 2. Banyakkan tunai/lebihan simpanan 3. Cari jalan tambah pendapatan.

    Dengarlah apa yang saya kongsikan ini kerana saya usahawan dan terlibat di dalam perniagaan & pelaburan, saya tahu sesuatu perkara dan mendapat "signal" lebih awal beberapa tahun. Saya juga telah lalui zaman krisis kewangan 1986, 1997 & 2008. Gaji anda tidak akan boleh menampung "gegaran kewangan" ini jika tidak bertindak segera. Tapi jika anda tidak percaya, terpulang. Saya pun tak rugi apa.

    Kenapa saya sibuk mengajar bangsa saya supaya terbuka hotak dan hati untuk ada ilmu berniaga? Kerana kita tidak ada kekuatan ekonomi dan tunai yang tinggi untuk "survive" apatah lagi untuk ambil peluang perniagaan & pelaburan yang wujud bila krisis melanda.

    Saya akan berkongsi nanti di dalam Klinik Usahawan & Pelaburan - Seminar Jutawan Industri 2013 bermula sabtu (7/9/2013) ini di Wisma MCA, Jalan Ampang, KL., anda boleh daftar juga untuk lokasi lain seperti Kuantan (8/9), KB(13/9), Melaka(14/9), JB(15/9), AS(17/9), PG (18/9), Ipoh (19/9) & Shah Alam (22/9).

    Anda boleh daftar 100% tanpa bayaran bila mendaftar 3 orang satu grup di JutawanIndustri.com. Datang naik basikal untuk jimat minyak. :)p #DrAzizanOsman


No comments:

Post a Comment